כל מה שרציתם לדעת על ריסוס לבית

  • warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function '_cmf_userspace_perms' not found or invalid function name in /home/comillion/domains/comillionold.co.il/public_html/includes/menu.inc on line 454.
  • warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function '_poll_menu_access' not found or invalid function name in /home/comillion/domains/comillionold.co.il/public_html/includes/menu.inc on line 454.
  • warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function '_poll_menu_access' not found or invalid function name in /home/comillion/domains/comillionold.co.il/public_html/includes/menu.inc on line 454.

בכל פעם שאנחנו נתקלים בנחיל נמלים בארונות המטבח או בקבוצת ג'וקים חומים שהופכים את השהייה בבית לנעימה הרבה פחות, אנחנו מחליטים שהגיע הזמן להזמין שירותי ריסוס לבית ולהיפטר מהמטרד – מה בדיוק מציע שוק הריסוס לבית בימים אלו? כל התשובות במאמר שלפניכם.

כמה פעמים נתקלתם בחרקים על מוצרי המזון שלכם? מנחיל נמלים שמצא דרכו אל מגירת המתוקים שלכם, או ג'וק (או בשמו המקצועי מקק או תיקן אמריקאי) חום וגדול שמגיח לפתע כשאתם נמצאים במקלחת או בחדר השירותים?

החרקים והמזיקים השונים, מהווים מטרד משמעותי מבחינה פסיכולוגית, אך מדובר למעשה גם במפגע תברואתי שיש לטפל בו בהקדם על מנת למנוע את התפתחותם של נושאי מחלות שונים או סתם יצורים דוחים שלרוב אינם קיימים בסביבת מגורים הרגילה שלנו .  

כיום בעולם ההדברה הכולל את נישת הריסוס הביתי קיימים מגוון פתרונות מכל מיני סוגי ריסוס כימי ועד שימוש במוצרים טבעיים  (הדברה ביולוגית , הדברה אורגנית) . לכל אחד מהם יתרונות שונים, אך חלקם טומנים בחובם גם סכנה בריאותית לבני הבית ולשוהים במבנה במידה ולא נוהגים ע"פ כללי בטיחות פשוטים ובסיסיים .

אז מאיפה מגיעים אלינו כל החרקים? מה צריך לבחור כשמחפשים ריסוס לבית? ומהם כללי הבטיחות שחשוב לשמור עליהם בכדי לשמור עלינו ועל חיות המחמד שלנו?

לפני הריסוס הביתי - מהיכן מגיעים אלינו כל החרקים האלה?

השאלה הראשונה שעולה בכל פעם שמופיעים מיני חרקים שונים במרחב המגורים שלנו היא כמובן – מהיכן הם הגיעו? במרבית המקרים התשובה פשוטה וקשורה באיזה סוג חרק או מזיק מדובר . לדוגמא תיקן אמריקאי ( המקק החום הגדול שיכול גם להתעופף ) קשור בקשר ישיר לסביבה החיצונית בה ממוקם המבנה או ליתר דיוק למערכת הביוב הקיימת סביב ביתנו ( הדבר נכון לבית פרטי או לבית בבניין משותף) .

דרך מערכת הביוב המסתעפת מהביוב הציבורי  עד למערכת הביוב  הביתית הקיימת בכל בית,. דרך אותה מערכת צינורות, יכולים להגיע תיקנים (מקקים) וחרקים דומים להתנייד בקלות דרך צינורות הבתים ונהנים בדרך ממזון מפורק ומים במערכת הצינורות. זו הסיבה כי במרבית המקרים תפגשו בג'וק דווקא בחדר השירותים או במקלחת.

מקור נוסף וברור למדי הוא מטבח ביתנו ושאריות המזון בביתנו גם אנחנו חושבים שאנחנו מנקים ביסודיות אחרי כל ארוחה . בחודשי הקיץ החמים, בעלי החיים הקטנים יוצאים ממקורות המסתור שלהם במטרה לחפש מזון מים ומחסה מוצל .תוך מסע חיפוש זה, הם מגיעים גם אל תוך סביבת המחייה שלנו המושכת אותם בשל ריחות המזון המאוחסנים בביתנו או סתם פירורים ושאריות מזון קטנות ביותר שנותרו על השיש או על רצפת הבית . לכן, מרבית המפגשים עם מזיקים החודרים משטח החיצוני כמו נמלים, ושאר חרקים ואפילו עכברים או חולדות יהיה בסמוך למקורות המזון שלנו כמו ארונות אחסנה ופחי זבל.

אז מה צריך לבחור כשמחפשים ריסוס לבית ואילו פתרונות ריסוס לבית זמינים כיום בתחום ההדברה?

שוק פתרונות הריסוס הביתי מציע כמה וכמה סוגי ריסוס שונים. בכל אחת מהתצורות מופעל עיקרון אחר המאפשר למדביר להיפטר מהמזיקים .לכל סוג יתרונות וחסרונות. יש להתאים את סוג הריסוס למצב הקיים בשטח וכמובן לשקול בכובד ראש את היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי הריסוס הקיימים.  

בנוסף יש להתאים את המצב בשטח ( רמת נגיעות גבוהה או נמוכה ) עם סוג הפתרון וכמובן לשלב את רצון הלקוח בבחירת הפתרון כאשר ללקוח ברור היתרון והחיסרון של כל אחד מסוגי הריסוס הביתי.

ריסוס לבית בתצורה הכימית

ריסוס כימי לבית, היא אפשרות הריסוס הנפוצה והמוכרת ביותר בשוק ההדברות כיום. בשיטה זו מרוסס חומר כימי הפוגע בד"כ במערכת העצבים של המזיק ומוביל למותו של החרק או המטריד בפרק זמן קצר במיוחד. חשוב לציין כי עד למותו, מוביל החרק את חומרי ההדברה הנצמדים לגופו אל תוך אזור המחיה של שאר החרקים ולמעשה מוביל לפגיעה משמעותית בכל אוכלוסיית המזיקים בבית.

בסוג ריסוס זה, קיימים סוגי חומרים רבים השוני העיקרי ביניהם הינו בעוצמת חומר ההדברה בו נעשה שימוש ומוגדרים כריסוס ביתי ברעילות נמוכה וריסוס ביתי ברעילות גבוהה. כל סוגי הריסוס אינם מזיקים לאדם כל עוד הם מתבצעים על ידי מדביר מומחה בעל היתר הדברה כחוק המנחה את בני הבית כיצד לנהוג לאחר הריסוס, מה זמן השהייה מחוץ למבנה היכן נדרש לנקות מיד לאחר פעולת ההדברה ואיך לנהוג עם חיות הבית .

בשל כל האירועים שעלו בצדק לכותרות קיים חשש רב מריסוס בכלל ומריסוס כימי בפרט.מנגד חשוב לדעת שבשל המודעות הגבוהה הכלל עולמית לאיכות הסיבה קיימים פותחו לאחרונה חומרים כימים בעלי רעילות נמוכה המתירים כניסה לבית כבר לאחר שעה מתום הריסוס וביעלות לא פחותה מזרחנים אורגנים האסורים לשימוש.

אפשר ומותר לבצע ריסוס כימי נעשה שימוש בחומרים מאושרים ע"י משרד להגנה הסביבה ושומרים על כללי בטיחות פשוטים מאוד הניתנים ע"י המדביר.

ריסוס לבית בתצורה ביולוגית- הדברה ביולוגית

ריסוס ביולוגי לבית, הוא סוג טיפול בו מתבצע שימוש בחומרים ביולוגים להדברת המזיקים שחדרו אל תוך מרחב המחייה שלנו. הטיפול בשיטה הביולוגית מתבצע על פי סוג המזיק שגילינו בבית ובאחריות המדביר להתאים חומר ביולוגי המתאים להדברת המזיק, בשונה מריסוס כימי הפוגע בכל סוגי המזיקים באותה דרך.

בשיטה זו משתמשים באויבים טבעיים של החרקים כמו למשל – דגי גמבוזיה המוכנסים למקורות מים בכדי לטרוף את היתושים או שימוש חיידקים ופטריות התוקפים חרקים ביתיים.

שיטה זו מתאפיינת בחוסר רעילות ואינה יכולה להשפיע על בני אדם ובעלי חיים. אך, בפועל אנו משתמשים בחרק ,חיידק או פטריה מסוג אחד כנגד חרק אחר כשבפועל איננו מעוניינים להבחין באף חרק בסביבת המגורים שלנו. חשוב לציין כי השימוש בתצורה הזו מפותח מאוד בחקלאות אורגנית ופחות בהדברה ביתית. לרוב ידרשו מספר טיפולים להגיע לתוצאות רצויות .

ריסוס ביתי בתצורה אורגנית - הדברה אורגנית

לאחר שנגענו בתצורת הריסוס הכימי ותצורת ההדברה הביולוגית, נגיע אל תצורת הריסוס האחרונה והיא ריסוס ביתי הפועל בתצורה אורגנית. משמעותה של תצורת הדברה זו בפועל הוא שימוש בחומרים אורגניים בלבד המיושמים בשיטות שונות.

במקורן, שיטות אלו פותחו לטובת חקלאות אורגנית נטולת כימיקלים וכנגזרת לשיטת הדברה זו הופיעו שיטות הדברה רבות המוכרים כיום בזירה הביתית כהדברה אורגנית או ליתר דיוק הרחקה אורגנית , ריסוס אורגני גורם לחרקים להתרחק מאזור מטופל ולא הורג אותם.   

בין אמצעי ההדברה בשיטה זו ניתן למצוא גם:

  • תמציות נוזל המופק מפרחים שונים - ישנם בטבע מס' סוגי פרחים בלי ריח עז המושך סוג אחד מסוים של חרקים ודוחה את כל שאר החרקים . כך הפרח מבטיח לעצמו יחסי גומלין עם החרק מסוים. ע"פ מידע זה מפיקים  במעבדה בצורה סינטטית לגמרי את אותו החומר שדוחה חרקים שמפיק הפרח. שימוש בחומרים בשיטה זו מרחיק את החרקים המגיעים לאזור המרוסס . גם בשיטה זו נדרשים לרוב מס' טיפולים להשגת תוצאה רצויה.
  • ג'ל להרחקת מזיקים – נישה נוספת בהדברה אורגנית הינה יישום של ג'ל במקומות מועדים להאכלת חרקים . ישנם מס' סוגי ג'לים המיועדים למס' סוגי חרקים שונים אך בכולם העיקרון זהה - שימוש בחומר לא רעיל לאדם אך רעיל לחרקים. את הג'ל ממקמים בנקודות שאין לנו גישה אליהן והחרקים אוכלים את הג'ל ונושאים אותו אל הקן בצורה כזו החרק עצמו והקו לו הוא שייך מושמד .
  •  שימוש במלכודות דבק המכילות חומר למשיכת לחרקים (פורומן), החרק נמשך אל מקור הריח המצוי על נייר דביק כך הוא נלכד.
  • היתרון הגדול הוא בשימוש בג'ל ובמדבקות הינו שימוש בחומרים לא רעילים  בכמות קטנה במקומות סמויים , חיסולו של כל הקן הממוקם היכן  שריסוס כימי לא יכול לחדור .בנוסף שיטות אלו לא מצריכות פינוי כלים , יציאה מהבית או חשש מכימקילים כלשהם.

ריסוס ירוק – הדברה ירוקה

בעת האחרונה, יותר ויותר בעלי מקצוע מציעים לקהל הצרכנים, שיטת הדברה או שיטת ריסוס חדשה העונה לשם – ריסוס ירוק או הדברה ירוקה.

כל אחת מהשיטות שצוינו במאמר זה יכולה להיכלל תחת ההגדרה של הדברה ירוקה, החל מהדברה כימית ברעילות נמוכה מאוד ועד להדברה אורגנית. חשוב לציין כי ישנם מדבירים רבים המשתמשים בצמד מילים זה כגימיק שיווקי גרידא ואינם מספקים פתרון ירוק מכל סוג שהוא. לכן, חשוב מאד לבדוק מול המדביר מהו סוג הריסוס או סוג הטיפול המוצע,  באילו חומרים הוא משתמש כנגד המזיקים והחשוב מכל  הנחיות בטיחות שמספק לכם המדביר.

אם אתם זקוקים לריסוס ביתי, כזה שיפתור לכם את בעיית המזיקים אחת ולתמיד מבלי להשאיר עקבות רעלים שיסכנו אתכם, צרו אתנו קשר עכשיו - 054-3600003

 

 

ריסוס ביתי