הרחקת יונים - טיפים להצלחה

  • warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function '_cmf_userspace_perms' not found or invalid function name in /home/comillion/domains/comillionold.co.il/public_html/includes/menu.inc on line 454.
  • warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function '_poll_menu_access' not found or invalid function name in /home/comillion/domains/comillionold.co.il/public_html/includes/menu.inc on line 454.
  • warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function '_poll_menu_access' not found or invalid function name in /home/comillion/domains/comillionold.co.il/public_html/includes/menu.inc on line 454.

העוף הנחמד והרומנטי שמכסה את רחובות הערים הופך למטרד רציני ביותר כשזה מגיע לבית, ובמקרים רבים מדי יונים מוצאות את דרכן אל הבתים בישראל.

הרחקת יונים אפקטיבית מחייבת טיפול מקצועי אם רוצים לוודא שהבעיה נפטרת מבלי לפגוע בעופות עצמן. יונים הן עופות טריטוריאליות שישובו לחזור למקום קינונן פעם אחר פעם. ממש כפי שהן חוזרות אל בני זוגן כך הן חוזרות גם אל מקום מושבן והדרך היחידה לגרום להן לעזוב אותו, מבלי לפגוע בהן היא להפוך את מקום הקינון לבלתי נגיש.

נכון להיום קיימות דרכים שונות לטיפול בבעיית יונים בקרבת הבית, הדרך להתאים את שיטת הטיפול לנסיבות היא תוך בחינת המצב הספציפי, כל מקרה לגופו.

המקומות הנפוצים לקינון בקרבת בתים הם עדני חלון, פאות המזגן, מרפסות, גגות וחדרי שירות ואמבטיות. הטיפול בבעיית היונים הוא טיפול מקומי שמתמקד באיזורי הקינון בפועל ובאיזור הקינון הפוטנציאליים. לרוב, מדובר על בעיה שמתרחשת בגובה, ובבנייני קומות התופעה נפוצה במיוחד, מה שאומר שטיפול הרחקת יונים הוא התמודדות לא רק מול היונים, אלא עבודה בסביבה מסוכנת, מה שאומר שבכל מקרה לא כדאי לעשות את זה לבד.

הנה כמה מהדרכים המקובלות

  • דוקרנים- התקנת דוקרנים היא כנראה השיטה הנפוצה ביותר להרחקת יונים. קיימים סוגים רבים של דוקרנים שונים, כשהשונות שלהם היא במבנה ובחומר הגלם ממנו הם עשויים. קיומם של הדוקרנים על משטח הקינון הופכת את המשטח לבלתי נגיש, משום שאי אפשר לעמוד עליו, מה שגורם ליונה לנטוש את המקום.  בין הדוקרנים הנפוצים ישנם דוקרני פלסטיק, המהווים את הפתרון הזול יותר, אך למרבה הצער גם הרבה פחות יותר. דוקרני פלסטיק עמידים לתנאי מזג אוויר והם יעילים במקרים נקודתיים, עם זאת,  קרוב לוודאי שאלה לא יפתרו בעיה שחוזרת על עצמה. במקרים שבהם יש בעיה עיקשת, כצפוי מבעיות יונים, דוקרני פלסטיק כאמור לא יעשו את העבודה, אבל דוקרני נירוסטה בהחלט יכולים.  הם אמנם יקרים יותר, אבל הם מהווים פתרון יעיל הרבה יותר ומונעים מהיונים לא רק לעמוד על המשטח, אלא אפילו את הנחיתה בלבד.
  • קפיצים- כמו דוקרנים, ניתן להתקין קפיצים, בדרך כלל אלה מותאמים לגגות, כשפעולת הקפיץ מקפיצה את היונה והופכת את העמידה על המשטח ללא נוחה בעליל.
  • רשתות- במקרים שבהם יונים חודרות אל תוך המרחב, כמו למשל בחדר הכביסה, השירות, באמבטיה ולעיתים אף בחדרי השינה, הדרך היעילה תהיה שימוש ברשתות. הרשת מהווה גידור שפשוט חוסם את כניסתן אל תוך המרחב. גם בסקטור הרשתות ישנו מגוון של רשתות שונות העשויות חומרים שונים, כשההבדל בין הרשתות הוא בעיקר בנראות שלהן. כמובן שמאחר והרשת חוסמת את פתחי המרחב, לאסתטיקה יש חשיבות לא מבוטלת ולא כדאי להקל בה ראש. כדאי לדעת שכאשר מדובר על בניין משותף, מומלץ לבצע טיפול כולל לבניין כולו, שכן כמעט לבטח, הרחקה של היונים מהדירה שלכם תנתב אותן אל השכן. המרכיב העיקרי בהתקנת רשתות הוא בעבודת ההתקנה, וטיפול הוליסטי לבניין כולו יוזיל את העלות הנקודתית של כל דייר. אף על פי שאת הרשת ניתן להתקין באופן עצמאי, במקומות גבוהים ובבנייני דירות לא כדאי לקחת את הסיכון.
  • טיפול אלקטרומגנטי- טיפול חדשני יחסית שעובד על גלים אלקטרומגנטיים, ומשפיע על היונים בתדרים שאינם מורגשים לאדם. השיטה הזו היא בלתי אמצעית באופן יחסי, ויש לה אחוזי הצלחה גבוהים למדי.
  • דחלילים- השיטה הותיקה והטובה עובדת לעיתים. היונה מזהה את האויב שמנסה להשתלט לה על איזור המחייה ולעיתים קרובות נוטשת על מנת לא להכנס למאבק עם אויב גדול ומפחיד ממנה. שיטה זו עובדת, אך לא תמיד, והיא מוגבלת למדי ביחס למיקום.
  • הדברה- רעל היא גם שיטה, מועדפת פחות, אך אפשרית למדי.

דרכים שונות יש להרחקה של יונים, זאת בעיקר לנוכח העובדה שמדובר על בעיה כה עיקשת. עם זאת, בשונה מתחום ההדברה, בתחום של הרחקת יונים, אין דרישת רשיון, מה שפותח את התחום המקצועי להמון פריצות. הסמכה מקצועית מחייבת לא רק לטובת אפקטיביות הטיפול, אלא גם מבחינה ביטוחית. בעיות יונים מתאפיינות בדרך כלל בגובה רב, מה שאומר שאנשי המקצוע חייבים להיות ממוקצעים גם בעבודה על הגובה, כמו עם סנפלינג שנדרש לא אחת.

הדרך הטובה והיעילה ביותר לטיפול הרחקת יונים היא על ידי שירות מקצועי, שניתן על ידי בעלי מקצוע מוסמכים ומנוסים, זה בהחלט יבטיח פתרון יעיל לבעיה.

הרחקת יונים